Hoe ik talent voor het leven kreeg

Rodaan al Galidi schreef over de 9 jaar die hij in een AZC zat het veelgeprezen boek Hoe ik talent voor het leven kreeg. Een indringend en humoristisch verhaal over Semmier Kariem, die asiel aanvraagt in Nederland. Semmier droomt van een nieuw leven, maar het AZC wordt voor hem een bijna magisch dorp waar hij eindeloos wacht.

Meer informatie

Hoe ik talent voor het leven kreeg was in 2020 en 2022 te zien in Nederlandse theaters.

Al Galidi schetst in Hoe ik talent voor het leven kreeg op een rauwe en verrassend grappige manier niet alleen een beeld van het asielbeleid maar ook van de Nederlandse samenleving.

‘Nederland had mij drie dingen geleerd: niet meer respect hebben voor Europa dan voorzichtigheid. Een nette leugen is beter dan de rommelige waarheid. En ik kende nu het verschil tussen een omafiets en een vrouwenfiets.’–uit het boek Hoe ik talent voor het leven kreeg

Een grootse, theatrale ontmoeting van verschillende werelden
In deze kleurrijke, humoristische en indringende voorstelling komen theater, muziek en dans samen in een groots opgezet theaterspektakel. Een prachtige cast van acteurs en musici samen met tientallen statushouders vertellen dit bijzondere verhaal van Al Galidi in het theater. We bundelen onze krachten met het Amsterdams Andalusisch Orkest, George & Eran ProductiesICK Amsterdam en theater De Meervaart en zetten het AZC als een dorp met eigen wetten en regels op het toneel. Door de ogen van Semmier bezien, nemen de spelers het publiek mee de soms bizarre levens in van de mensen die er wonen en werken. Ze proberen vaak het goede voor zichzelf en anderen te doen, maar raken soms hopeloos verstrikt in het systeem. De theaterbelevenis Hoe ik talent voor het leven kreeg, speelt zich af op het toneel en de foyer. Na afloop is er door heel het theater eten, muziek en ruimte voor spelers en publiek om elkaar te ontmoeten en met elkaar in gesprek te gaan.

De Expeditie
Hoe is het om te vluchten en een nieuw leven op te bouwen in een vreemd land? Ervaar het van dichtbij in De Expeditie. Met debat, film, exposities, comedy, muziek, eten en meer. De Expeditie brengt mensen uit het azc, statushouders, ondernemers, theaterliefhebbers, vrijwilligers en nog veel meer mensen samen om in gesprek te gaan over de vraag: hoe vangen we mensen op een menselijke manier op? En wat is dat dan, ‘menselijk’?

Check voor meer informatie onze projectwebsite: www.talentvoorhetleven.nl.

Credits

Boek: Rodaan Al Galidi
Regie en tekst: Floris van Delft
Spel: George Elias Tobal, Eran Ben-Michaël, Whitney Sawyer, Adam Kissequel, Wimie Wilhelm
Ensemble: Adnan Kafarani, Ali Chegini, Amir Naal, Amr Yehia, Ayman Naddaf, Bahouz Rashid, Daniel Li, Ghalia Jando, Hamzah Alhamidi, Heva Osman, Islam Kamoun, Khaled Jamalo, Marwan Sunbul, Mehdi Dalyrian, Mohammad Wawieh, Mohammed Al Ersan, Mohanad Abu Khadra, Muhammet Güdük, Muhanad Albaidani, Oleg Polyakov, Reyila Yideaiti, Salih Soner Er, Savalan Ghodsi, Seweta Zirak, Souelymane Abdou, Tilak Sherini, Yusuf Grygorii Lieonovitsj Truba, Zeynep Beyza Arslan
Coördinator spelersgroep ensemble: Seeryz Jalbout
Muziek: Marianne Noordink, Jafaar Lougmani, Haytham Safia, Anas Soudfa, Salex Abdikader – Amsterdams Andalusisch Orkest
Choreografie: Emio Greco en Pieter C. Scholten – ICK Amsterdam
Fotografie: Raymond van Olphen en Mo Alzoabi
Campagnebeeld: foto Mark Engelen, ontwerp Het Echte Werk
Kostuumontwerp: Sara Hakkenberg en Farhad Vilkiji
Decorontwerp: André Joosten
Lichtontwerp: Jantje Geldof en Mike den Ottolander
Technische productie/stagemanagement: Remko van den Ende
Audiotechniek: Jochum Vrijland
Lichttechniek: Jeroen van der Linden
Assistent stagemanagement/decor: Nico Gude en Duncan Kuiperi
Transport/decor: Ab Ketelaar
Catering: Safa’s Kitchen en Hinke Vos
Begeleiding spelersgroep: Jolande Hartog
Productieleiding: Eva Hermus
Marketing en publiciteit: Špela Semion
Productie De Expeditie: Rachid Benhammou, Judith van Hemert, Ieme Soes, Vincent Wijlhuizen, Hans-Peter Hulscher, Arnold Schut, Loujain Ahmed
Coproducenten: George & Eran Producties, Amsterdams Andalusisch Orkest, ICK Amsterdam, De Meervaart en NewBees

In de pers

  • “Theater wordt meer en meer een medium om verhalen te vertellen die in het maatschappelijk debat onderbelicht blijven. ”

  • Djuna Kramer voor tweedewereldoorlog.nl (bekijk recensie)

  • “ Aangrijpend inkijkje in asielzoekerscentrum”

  • Jacolijn Groesbeek voor De Dordtenaar (bekijk recensie)

  • “Het verhaal van nieuwkomers is ook ons verhaal”

  • Mirjam van Zelst voor De Gelderlander (bekijk recensie)

Actueel

Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van WAT WE DOEN, schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief. Dan stuurt Floris je af en toe een brief over wat we doen en waarom.